Nyheter
Verdens største hybride fiskebåt på vei hjem
Hans Angelsen & Sønners nye praktskip «Angelsen Senior» representerer starten på en elektrisk revolusjon. Verdens største hybride fiskebåt er designet for neste generasjon.
Garnbåten «Angelsen Senior» har hybrid dieselelektrisk og batteridreven framdrift. Fartøyet er på vei hjem til Flakstad i Lofoten fra verftet i Kroatia. Vel hjemme i Norge skal det monteres fabrikk om bord hos Latech AS i Moskenes. Tiden om bord bruker besetningen til å bli kjent med båten.
– Dette er en veldig fin innkjøring for oss og båten oppfører seg bra i sjøen, forteller reder Øystein Angelsen som er med på ferden.
Bedre HMS-kvalitet
Brødrene Angelsen ønsket å bygge et innovativt og bærekraftig nybygg for
kommende stolte fiskere i familierederiet, og har jobbet tett med Moen Marin og
Marin Design i utviklingsprosessen.
– Vi
får en god og trygg arbeidsplass der elektrifiseringen bidrar til redusert støy
og mindre vibrasjoner – rett og slett et bedre arbeidsmiljø. Samtidig har båten
bedre kapasitet og tar vare på fangsten på best mulig måte, forteller Øystein Angelsen.
Et fartøy for fremtiden
Hybridfartøyet er utstyrt med to dieselaggregater og en moderne todelt
batteripakke på 270 kWh. Båten vil primært gå på batteri under operasjoner med lite last, for
eksempel under fiske eller når fartøyet ligger stille på feltet. «Angelsen
Senior» vil gå dieselelektrisk når båten trenger mer kraft, som under setting av
garn og lengre transittetapper. Når båten går dieselelektrisk, vil generatorene
i tillegg lade batteriene og gjøre båten klar for nye timer med helelektrisk
drift.
– Batteriet om bord reduserer drivstofforbruket med 25 prosent, gangtimer på generatorene med hele 75 prosent, og kutter årlig CO2-utslipp med 200 tonn. Etter hvert som batteriteknologien utvikler seg er det ikke usannsynlig at man kan drifte båten med større andel av tiden som helelektrisk, forteller teknisk sjef i Moen Marin, Torfinn Hansvik.
Verdens største hybride fiskebåt er støttet av ENOVA. «Angelsen Senior» måler 21 meter og har konsesjon for torsk, sei og hyse.
«Angelsen Senior» skal ligge til kai under fiskerimessa Lofotfishing i 29.-31. mars i Kabelvåg. Her kan du også høre mer om hybridsatsningen til Moen Marin under seminaret «Fremtiden på sjøen er elektrisk».
Nøkkelinfo om BN 200 «Angelsen Senior»:
Lengde: 20,99 m
Bredde: 9,0 m
Drift: Garndrift
Fartsområde: Havfiske II
Fabrikk: Latech AS
Fart: Ca. 10 knop.
Mannskap: 8 stk.
Lasterom: Ca. 150 m3
Batteri hybrid fremdriftssystem: Elmarin AS
Hovedmotorer: 2 stk Asynkron – 2 x 325 kW
Gir: Heimdal – Twin input
Propell: Helseth FPP
Batteri: Corvus – 270 kWh.
Generatorer: 2 stk Scania DI 13 – totalt 1000 hk / 850 kW fra Nogva
Motorfabrikk AS
Sidepropell: MBH – 250 hk
Kraner: Triplex KN 10 og TMP 900 K
Garnhaler: NetOp
Garngreier: Hydema Syd, elektrisk
Navigasjon og kommunikasjon: Navy Rørvik AS
Filter: Europafilter fra Energiøkonomi Harstad AS
Brannslukking: Inergen fra Eiendomsservice AS
Ismaskin: Marine Fish Int. AS
Oppvarming og varmegjenvinning: Ulmatec og Teknoterm
Konstruksjon: Marin Design
Byggenummer: BN 200