Moen Marin bygger hybrid­katamaran for NRS Farming - Moen Marin

Nyheter

Moen Marin bygger hybrid­katamaran for NRS Farming

Fremtiden er elektrisk for NRS Farming. Den 13,5 meter store katamaranen EDEL blir det første hybridfartøyet som Moen Marin Leverer til havbruksnæringen.

I februar leverte Moen Marin verdens største hybridelektriske fiskebåt til rederiet Hans Angelsen og sønner AS. Nå skal Moen Marin bygge sin aller første hybridelektriske katamaran.
Lokalitetsbåten EDEL blir ikke bare NRS Farmings første båt med dieselelektrisk framdrift, men også Moen Marins første hybridfartøy produsert for havbruksnæringen.

– Arbeidsbåter i havbrukssektoren har et driftsmønster som passer utmerket til en hybrid løsning. Korte avstander mellom lokalitetene gjør at EDEL kan gå tilnærmet helelektrisk. Ved lengre etapper, hvor fartøyet går dieselelektrisk, lades batteripakken av dieselgeneratoren, forklarer Torfinn Hansvik, teknisk sjef i Moen Marin. 

Bedre HMS-kvalitet
En trygg og god arbeidsplass for de ansatte har vært hovedprioriteten for NRS da flåten skulle fornyes. 

– Det er mange klare fordeler med å gå for et hybridfartøy, både med tanke på klima- og miljøgevinsten og reduserte dieselkostnader. Men det viktigste har hele tiden vært å ivareta våre ansatte. Vi får et bedre arbeidsmiljø med mindre støy, eksos og vibrasjoner, sier Arve Olav Lervåg, konserndirektør i NRS.  

Ser lønnsomhet i bærekraft
– Batteriløsninger til sjøs er en av de nødvendige endringene vi må se i transportsektoren, hvor også havbruksnæringen har et stort potensial for å kutte i dieselbruken. Vi opplever imidlertid at en del oppdrettsselskaper vegrer seg fordi de er utrygge på teknologien og fordi hybride løsninger enn så lenge koster mer å kjøpe, sier Astrid Lilliestråle, markedssjef for transport i Enova.

For å fremme elektrifiseringen av fartøy og redusere den finansielle belastningen for redere, gir Enova støtte til batteriprosjekter i nye og eksisterende fartøy. I Edel-prosjektet bidrar Enova med 2 160 000 kroner.

Fartøyet skal vises fram under havbruksmessen AquaNor, som går av stabelen i Trondheim i august.

Nøkkelinfo om EDEL:
Lengde: 13,5m 
Bredde: 7,5m
Drift: Lokalitetsbåt
Batteri hybrid fremdriftssystem: 10stk Akasol 15OEM moduler,
Batterikapasitet: 244kWh
Hovedmotorer: 2x Danfoss Editron 105kW Permanentmagnet motor
Gir: Nogva HC-168
Propell: Nogva firbladet fast propell
Generatorer: John Deere 139kW 400V generator
Kran: Palfinger 320002 helroterende
Capstaner: PMH 3T Elektrisk og 5T Elektrisk
Thruster: PMH 50Hp Elektrisk
Navigasjon og kommunikasjon: Navy Rørvik AS
Brannslukking: Eiendomsservice AS
Konstruksjon: Marin Design
Byggenummer: BN227