Aktuelt

– Det er en helt ny måte å kjøre båt på

Hybridbåten «Edel» overleveres fra Moen Marin til Norway Royal Salmon ved månedsskiftet. Første prøveturen gikk til Aqua Nor-messen i Trondheim.

Nå ligger båten til kai på Skansen, og senere i dag skal den døpes.

– Vi har gått fra Rørvik og hit, og jeg er imponert, sier teknisk kontroller Odd Sevald Hansen i Norway Royal Salmon til Tekfisk.

Helt stille

Den 13,5 meter store katamaranen er det første hybridfartøyet Moen Marin leverer til havbruksnæringen. Tidligere i år leverte verftet den hybride fiskebåten «Angelsen Senior».

– Det er helt utrolig hvordan den fungerer. Den har lavt forbruk, og går helt stille. For en som er vant til å være på båter med vibrasjoner og støy, er det en ny måte å kjøre båt på, sier Hansen.

«Edel» skal brukes på lokaliteten Trælvika i Troms. 

– Hvis vi klarer å drifte den en hel arbeidsdag på strøm, vil jeg bli enda mer imponert. Jeg tror vi skal klare det fint, sier kontrolleren.

På landstrøm

«Edel» har en batterikapasitet på 244 kilowattimer, men kan også gå på diesel om det trengs. 

– Den skal kunne gå til og fra land, og driftes hele dagen på elektrisitet. I praksis vil den gå på landstrøm, sier teknisk sjef Torfinn Hansvik i Moen Marin.

Norway Royal Salmon rigger til slik at det skal kunne være mulig å lade katamaranen ved lokaliteten. 

– Dermed kan den bruke overskuddsenergi fra fôrflåten. Det er vinn-vinn, sier Hansen.

Torfinn Hansvik i Moen Marin (til v.) kan snart gi videre «Edel» til Ole Sevald Hansen.
Foto: Camilla Aadland
Den tredje hybridbåten

Fra før finnes det to hybride havbruksbåter, ifølge Hansvik. Moen Marin har enda en hybridbåt under bygging.

– Det er flere som er interesserte, jeg tror det vil bli mange slike båter fremover, sier Hansvik.

– Hva har dere lagt vekt på under byggingen av «Edel»?

– Å finne best mulig størrelse på batteri, elmotor og generator slik at båten kan driftes mest mulig slik de er vant til.

Litt mindre fart

Ifølge Hansvik kan hybridbåten gjøre alt det en vanlig arbeidsbåt gjør. Men det er én forskjell: Farten.

– Marsjfarten er på 7,5 knop, mens det vanlige er 9,5 knop, sier Hansvik.

Det gjør ingenting for dem som skal bruke båten.

– Det er snakk om noen få minutter for oss, det er helt ubetydelig, sier Hansen.

– Hvorfor ville dere ha en hybridbåt?

– Det er bærekraft i alle ledd, det er det handler om. I tillegg slipper vi å stå i eksos og støy. Det blir en helt annen arbeidshverdag.

Saken er hentet fra tekfisk.no

zoom