
Nyheter
NabCrew Zero 1240 – Fullelektrisk passasjerbåt lanseres på AquaNor 2025
Prøveturer er tilgjengelig under messen på vår stand ved Skansen
NabCrew Zero 1240, en ny generasjon fullelektrisk hurtiggående passasjerbåt utviklet av Moen Marin og utstyrt med AirHull-teknologi fra Pascal Technologies. Båten lanseres offisielt under AquaNor 2025 i Trondheim, og vil markere et viktig steg mot utslippsfri og energieffektiv transport av personell.
«Samarbeidet med Moen Marin på NabCrew Zero 1240 markerer en viktig milepæl. Dette prosjektet åpner nye muligheter for effektiv og bærekraftig personaltransport i havbruksnæringen, og viser hvordan samarbeid fremmer teknologisk utvikling. AirHull-teknologien gjør båten svært energieffektiv og gjør at NabCrew Zero 1240 kan møte behovet for høy ytelse og lang rekkevidde – helt uten utslipp», sier Carl Rehn, daglig leder i Pascal.

AirHull-teknologien
Skrogteknologien reduserer vannmotstanden ved å pumpe luft under skroget og løfte fartøyet delvis ut av vannet. Dette gir:
- Inntil 50 % lavere energiforbruk
- Nesten dobling av rekkevidden sammenlignet med tradisjonelt skrog
- Betydelig lavere driftskostnader, opp mot 600.000-800.000NOK pr år
Nøkkelspesifikasjon:
- Lengde: 12 meter
- Kapasitet: 8 passasjerer
- Batteripakke: 378 kWh
- Servicehastighet: 20–25 knop
- Rekkevidde i servicehastighet: opptil 40 nautiske mil
- Toppfart: 30+ knop
- Fremdrift: dobbel elektrisk propulsjon og baugpropell
Fartøyet har gjennomgått omfattende testing og har levert stabil ytelse og høy effektivitet under varierende vær- og sjøforhold.
«Utviklingen av NabCrew Zero 1240 er et resultat av tett dialog med aktørene i havbruksnæringen. Våre kunder etterspør løsninger som kombinerer driftssikkerhet, ytelse og bærekraft, og dette har stått sentralt i utviklingen av båten. Sammen med næringen skal vi fortsette å utvikle løsninger som opprettholder høy driftssikkerhet samtidig som vi sammen reduserer det miljømessige fotavtrykket, sier Lars Ivar Viken Elvertrø, CEO i Moen Marin.
Tradisjonelt er høy hastighet direkte knyttet til økt energiforbruk på fartøyene. Med denne nye teknologien ofres ikke kvalitet til tross for fokus på bærekraft. Slik skal Moen Marin og Pascal Technologies fortsette å være ledende aktører for bærekraftige utviklinger i industrien, og sammen skal vi bringe framtidens elektriske løsninger ut på markedet.
«Vi gleder oss til å vise frem hvordan AirHull gjør elektrisk fremdrift til et reelt alternativ, også for hurtiggående båter. Denne båten møter markedets økende interesse for elektrisk fremdrift, spesielt blant oppdrettere med behov for hurtiggående båter. Samtidig gir fullelektrisk drift betydelige kostnadsfordeler med lavere vedlikehold og drivstoffutgifter. Dette gjør løsningen både økonomisk og miljømessig bærekraftig,» sier Markus Tufte-Johnsen, kommersiell sjef i Pascal.
Pascal Technologies er et maritimt teknologiselskap, og har fokus på innovative løsninger med det endelige mål om å oppnå nullutslipp. Pascal er utvikleren av den nyskapende AirHull-teknologien som er tatt i bruk på dette fartøyet.
Moen Marin er verdensledende leverandør av arbeidsfartøy til havbruksnæringen, og tar et tydelig ansvar for å bidra til bærekraftig utvikling i næringen. Per i dag har selskapet bygget over 85 fartøy med elektrisk fremdriftslinje. I tillegg har Moen Marin installert elektriske løsninger om bord på en rekke eksisterende dieseldrevne fartøy.
Kom om bord – vi gleder oss til å vise deg NabCrew Zero 1240 i aksjon under AquaNor!
Ta gjerne kontakt med oss for spørsmål!
Henvendelser kan sendes til Lars Ivar Viken Elvertrø, CEO, lars.elvertro@moenmarin.no
Henvendelser til Pascal Technologies kan sendes til Markus Tufte-Johnsen, CCO, markus.tufte-johnsen@pascaltech.com